Wednesday, March 7, 2007

Siapa murid-murid Pendidikan khas?

Mengikut terjemahan Kirk (1993), definisi pendidikan khas ialah kanak-kanak yang berbeza daripada kanak-kanak sederhana ataupun biasa dalam:
a. Ciri-ciri mental
b. Keupayaan deria
c. Ciri-ciri saraf dan otot ataupun fizikal
d. Tingkah laku sosial ataupun emosi
e. Keupayaan komunikasi ataupun
f. Pelbagai kekurangan

Program pendidikan khas ialah suatu program yang disediakan di sekolah khas untuk murid-murid yang bermasalah penglihatan ataupun bermasalah pendengaran. Suatu program percantuman di sekolah biasa bagi murid-murid yang bermasalah penglihatan, bermasalah pendengaran ataupun masalah pembelajaran. Suatu program pendidikan inclusive bagi murid-murid pendidikan khas yang dapat menghadiri kelas biasa bersama-sama dengan murid-murid biasa.
Definisi Murid Pendidikan KhasMengikut terjemahan Kirk (1993), definisi pendidikan khas ialah kanak-kanak yang berbeza daripada kanak-kanak sederhana ataupun biasa dalam:a. Ciri-ciri mental. Keupayaan deria. Ciri-ciri saraf dan otot ataupun fizikal. Tingkah laku sosial ataupun emosie. Keupayaan komunikasi ataupun. Pelbagai kekurangan sehingga memerlukan amalan-amalan sekolah yang diubah-suai ataupun memerlukan perkhidmatan-perkhidmatan pendidikan khas, supaya ia dapat berkembang sehingga kemampuan yang maksimum.

No comments: